Categorie: (Kwetsbare)ouderen en Palliatieve fase
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2021 om 15:36 ReactieMarloesGraag leg ik u bovenstaande casus voor. Glucoses van dhr zijn afgelopen zomer sterk verhoogd geraakt na het afbouwen van de metformine bij de verminderde nierfunctie. Dhr heeft wisselend klachten van dorst. Aanvankelijk werd gestart met een NPH insuline in de avond. Dit is op proef gewisseld naar insuline glargine in de ochtend ivm onvoldoende effect. Ophogen van de langwerkenden insuline heeft nauwelijks effect op de glucose. Dhr heeft 2 x daags thuiszorg. De thuiszorg controleert het nuchtere glucose en glucose voor de avondmaaltijd en geeft insuline. Er is een bijspuitschema voor glucoses boven de 15. Voeding is zeer wisselend. Veel koolhydraatrijke voeding. Patiënt kan/wil dit niet veranderen door prive situatie. Diëtiste is betrokken. Vraag: Gezien kwetsbare oudere en belasting van basaal bolus regime zou dit niet mijn voorkeur hebben. Zijn er andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Patientgegevens
Geslacht man Leeftijd 79 Diabetes type 1 of 2 type 2 Diabetesduur 8 jaar BMI 32.8 Kreatinine 168 eGFR/CKD-EPI 33 HbA1c 94 Orale bloedglucose-verlagende medicatie metformine 2 x 500 mg, 1d 4T gliclazide 30 mg mga Overige medicatie Fenprocoumon, Bumetanide, Amiodaron, salbutamol, spiriva Digoxine, Eplerenon, metoprolol, Pantozol, simvastatine, macrogrol Overige informatie VG: DC, AF, COPD, Longca (in remissie) Insuline soort Insuline glargine 70 EH ( in 2 injecties in de ochtend), Insuline aspart bijspuitschema. N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: 11.9 18.1 19,1 12.1 O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Graag leg ik u bovenstaande casus voor.
Glucoses van dhr zijn afgelopen zomer sterk verhoogd geraakt na het afbouwen van de metformine bij de verminderde nierfunctie.
Dhr heeft wisselend klachten van dorst.
Aanvankelijk werd gestart met een NPH insuline in de avond. Dit is op proef gewisseld naar insuline glargine in de ochtend ivm onvoldoende effect. Ophogen van de langwerkenden insuline heeft nauwelijks effect op de glucose.Dhr heeft 2 x daags thuiszorg. De thuiszorg controleert het nuchtere glucose en glucose voor de avondmaaltijd en geeft insuline.
Er is een bijspuitschema voor glucoses boven de 15.Voeding is zeer wisselend. Veel koolhydraatrijke voeding. Patiënt kan/wil dit niet veranderen door prive situatie. Diëtiste is betrokken.
Vraag: Gezien kwetsbare oudere en belasting van basaal bolus regime zou dit niet mijn voorkeur hebben. Zijn er andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
20 februari 2021 om 21:22 ReactieBeste Marloes Als jouw patient volhardt in wisslende hoeveelheden KH dan wordt het dweilen met de kraan open; of dit nu met 1 maal, 2 maal of 4 maal daags is. Dhr zal moeten leren omgaan met zijn aandoening; hoe vervelend dat misschien ook is. Op zich kan je bij deze kwetsbare man best de teugels vieren. Hij heeft geen baat bij mooie waarden want zijn fragiele CV situatie bepaalt zijn (over)levens duur. Maar de klachten van de hyperglycaemie zouden wel beter behandeld kunnen worden. Het lijkt erop dat hij dat zelf in de hand heeft.Beste Marloes
Als jouw patient volhardt in wisslende hoeveelheden KH dan wordt het dweilen met de kraan open; of dit nu met 1 maal, 2 maal of 4 maal daags is. Dhr zal moeten leren omgaan met zijn aandoening; hoe vervelend dat misschien ook is.
Op zich kan je bij deze kwetsbare man best de teugels vieren. Hij heeft geen baat bij mooie waarden want zijn fragiele CV situatie bepaalt zijn (over)levens duur. Maar de klachten van de hyperglycaemie zouden wel beter behandeld kunnen worden. Het lijkt erop dat hij dat zelf in de hand heeft.
-
AuteurBerichten