Categorie: (Kwetsbare)ouderen en Palliatieve fase
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2021 om 08:45 ReactieBrenda van den HoekHoi, Ik heb laatst de nascholing demedicalisatie gevold en daar werd aangegeven door de diabetesverpleegkundige dat het HbA1c bij ouderen regelmatig vals verhoogd is. Klopt dat? En wat is daar de oorzaak dan van? Ik weet dat hij bij een laag Hb vals verlaagd kan zijn, maar andersom heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Ik had de vraag nog een keer in de chat gesteld, maar kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen ook wat betreft de oorzaak ervan zodat ik daar op in kan spelen. Vriendelijke groeten, Brenda van den Hoek
Hoi,
Ik heb laatst de nascholing demedicalisatie gevold en daar werd aangegeven door de diabetesverpleegkundige dat het HbA1c bij ouderen regelmatig vals verhoogd is. Klopt dat? En wat is daar de oorzaak dan van?
Ik weet dat hij bij een laag Hb vals verlaagd kan zijn, maar andersom heb ik namelijk nog nooit van gehoord.
Ik had de vraag nog een keer in de chat gesteld, maar kreeg daar geen duidelijk antwoord op.Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen ook wat betreft de oorzaak ervan zodat ik daar op in kan spelen.
Vriendelijke groeten,
Brenda van den Hoek
5 april 2021 om 19:33 ReactieBeste Branda Het HbA1c kan vals verhoogd zijn bij chronische ijzergebrek anaemie. De erytrocyten blijven dan langer in de circulatie. Er is een verlengde levensduur van de erytrocyten. De milt filtert de oude ery's er minder snel uit. Het proces van glycering van de erytrocyten kan dan langer doorgaan waardoor een hoger HbA1c gevonden wordt. Andere reden met een verlengde levensduur van de ery's: status na splenectomie Daarnaast kan je bij een COPD een hogere waarde vinden; ook hier een langere levensduur van de ery's en een hoog Hb. Patienten met een chronische nierziekte (laag erytropoetine) en ook een vit B12-anaemie geven een vals verhoogd HbA1cBeste Branda
Het HbA1c kan vals verhoogd zijn bij chronische ijzergebrek anaemie. De erytrocyten blijven dan langer in de circulatie. Er is een verlengde levensduur van de erytrocyten. De milt filtert de oude ery’s er minder snel uit. Het proces van glycering van de erytrocyten kan dan langer doorgaan waardoor een hoger HbA1c gevonden wordt.
Andere reden met een verlengde levensduur van de ery’s: status na splenectomie
Daarnaast kan je bij een COPD een hogere waarde vinden; ook hier een langere levensduur van de ery’s en een hoog Hb.
Patienten met een chronische nierziekte (laag erytropoetine) en ook een vit B12-anaemie geven een vals verhoogd HbA1c
-
Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door
Martin Willink (Kaderhuisarts).
-
Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door
-
AuteurBerichten