Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
16 februari 2021 om 09:27 ReactieInaPOHJonge diabeet met fors overgewicht. HbA1c is de laatste jaren gestegen: 2018 48 2019 64 2020 58 2021 75 Hij wil beslist geen medicatie (en de garantie dat hij wel weer van medicatie af komt als hij er toch aan begint). Hij is momenteel erg gemotiveerd om zijn leefstijl aan te pakken. Vanwege het hoge HbA1c ben ik geneigd om wel medicatie te starten, maar dat wil hij dus niet. Gezien zijn forse overgewicht en zijn motivatie om af te vallen, zou ik hier graag een GLP1 inzetten. Maar ik denk niet dat ik hem kan motiveren om eerst metformine en gliclazide op te bouwen, voordat de GLP1 vergoed wordt. Kan ik in zo'n geval GLP1 als eerste medicijn inzetten? Hoe gaat het dan met de vergoeding hiervan?
Patientgegevens
Geslacht man Leeftijd 41 Diabetes type 1 of 2 2 Diabetesduur 8 jaar BMI 38 Kreatinine 70 eGFR/CKD-EPI 111 HbA1c 75 Orale bloedglucose-verlagende medicatie geen Overige medicatie statine, sertraline Overige informatie Insuline soort N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Jonge diabeet met fors overgewicht. HbA1c is de laatste jaren gestegen:
2018 48
2019 64
2020 58
2021 75Hij wil beslist geen medicatie (en de garantie dat hij wel weer van medicatie af komt als hij er toch aan begint). Hij is momenteel erg gemotiveerd om zijn leefstijl aan te pakken.
Vanwege het hoge HbA1c ben ik geneigd om wel medicatie te starten, maar dat wil hij dus niet.Gezien zijn forse overgewicht en zijn motivatie om af te vallen, zou ik hier graag een GLP1 inzetten. Maar ik denk niet dat ik hem kan motiveren om eerst metformine en gliclazide op te bouwen, voordat de GLP1 vergoed wordt.
Kan ik in zo’n geval GLP1 als eerste medicijn inzetten? Hoe gaat het dan met de vergoeding hiervan?
20 februari 2021 om 20:38 ReactieBeste Ina Ik begrijp je overweging maar GLP1-ra worden alleen vergoed nadat maximale verdraagbare dosering MF en SU is bereikt. Dit is natuurlijk een financiele overweging (en terecht) Dit neemt niet weg dat als dhr dit zelf betaalt het wel degelijk een mogelijkheid is. De keus is aan je patientBeste Ina
Ik begrijp je overweging maar GLP1-ra worden alleen vergoed nadat maximale verdraagbare dosering MF en SU is bereikt.
Dit is natuurlijk een financiele overweging (en terecht)
Dit neemt niet weg dat als dhr dit zelf betaalt het wel degelijk een mogelijkheid is.
De keus is aan je patient
-
Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 10 uur geleden door
Martin Willink (Kaderhuisarts).
-
Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 10 uur geleden door
-
AuteurBerichten